آماج حملات علیه علیرضا پناهیان/ آیا این عدالتخواهی است؟
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۶۶۱۷۲
انتشار فیلمی از حجتالاسلام پناهیان که در آن، درباره عدالت اظهار نظری را مطرح میکند، مدتی است که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است. جریانی که خود را به اصطلاح عدالتخواه میداند، در صف اول حمله به این واعظ معروف قرار دارد.
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، براساس فیلم منتشر شده از جلسه سخنرانی حجتالاسلام پناهیان، او نظرش درباره عدالت و پرداختن به مساله مساوات، میگوید: «امسال دوستان گفتند نمیخواهید درباره عدالتگرایی صحبت کنید؟ دوران عدالتخواهی گذشته؛ عدالتخواهی معمولاٌ معطوف به این است که کسی دزدی نکند، آن که ماشاءالله قوهقضاییه فعال شده انشاءالله دزدها را هم میگیرد و بیشتر هم میگیرد و دزدی جمع میشود از مملکت؛ بالاتر از دزدی، امتحان دیگری داریم که مواسات است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پناهیان نیز در واکنش به این خبر گفت: خانهای که پنج سال قرار بود با شریکی آن را بسازیم چون شریکم به پول خود نیاز داشت، شخص دیگری آمد پول او را داد و خانه را ساختیم. یک زمین 225متری که هر طبقه آن حدوداً 120متر است. وی ادامه داد: «در پایان کار اسم ایشان هم آمده و یکجور رذیلانه زدند شرکت فلان فرد با فلان کارخانهدار که هر کدام از رفقا زنگ زدند گفتند پس برج 100میلیاردی نیست.» او ادامه داد: «من یک واحد آن خانه را بیشتر ندارم آن هم با هدیه رفقا، مانند امام که هدیهای زندگی میکرد و مقام معظم رهبری که با هدیه رفقایش زندگی میکند، من هم همینطور.»
ایجاد هجمه علیه پناهیان، آن هم پس از انتقادات بی پرده او به کمکاری استانداری خوزستان در رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم این دیار، بیش از هر جریانی به سود دولت تمام شد. از سویی، اینکه این جریان معمولاً به اطلاعات خصوصی افراد دسترسی دارد و در بزنگاهها این اطلاعات را منتشر میکند، شائبه برانگیز و ایجاد کننده برخی سوالات است. از سوی دیگر، نوع پرداخت رسواگرانه و آبروبرانه این جریان به موضوعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، بیش از آنکه یادآور عدالتخواهی باشد، یادآور تعدی به آبروی افراد با اتکا به شعار عدالتخواهی است. به بیان دیگر، رفتار دگرآزارانه این گروه، باعث شده تا عدالتخواهی در منظر عموم، با رفتارهایی نظیر پرده دری و سرک کشیدن در زندگی مردم و انتشار اسناد یکسویه علیه آنها، تداعی شود، اما ریشه جریان به اصطلاح عدالتخواه با کجا میرسد؟
تبار عدالتخواهان
شکلگیری جریان جنبش عدالتخواه از به هم پیوستن حلقهها و گروهها و جمعهای پراکنده همفکر و منتقد به وضع موجود بوده است. برخی حلقههای فکری، دانشجویی نقشی مهم در شکلگیری این جریان داشتند. جلسات هفتگی آقای حیدر رحیمپور، کارگاه نویسندگی آقای وحید جلیلی در مشهد(مجمع تبشیر) و تهران(مجمع حزبالله) از جمله این جمعها بود. بعد از پیام رهبر انقلاب در سال1381، حلقههای دانشجویی مختلف همدیگر را از طریق محصولات و جلساتی که پیش از این شکل گرفته بود، یافتند و در انسجام و ارتباط با یکدیگر تلاش کردند. بعضی نشریات دانشجویی و برخی نشریات بیرون دانشگاهی مانند سوره و ابرار، به جمع شدن این حلقهها کمک شایانی کردند.
بعضی افراد به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مثل آقایان وحید جلیلی، حسن و حیدر رحیمپورازغدی، محمدصادق کوشکی و سیدعباس نبوی، سعید قاسمی، سلیمینمین، ابراهیم فیاض و مسعود دهنمکی، در گفتمانسازی برای این حلقهها مؤثر واقع شدند. توجه به فقر، دفاع از مستضعفان و اقشار ضعیف، معضلات اجتماعی، فسادهای اداری و اقتصادی در ارکان دولت، حرکتهای ضدامپریالیستی و دفاع از نهضتهای آزادیبخش و مسائل و برنامههای اقتصادی از جمله سرفصل مواردی بوده که جنبش عدالتخواه به آنها اهتمام داشت. گر چه آن جنبش عدالتخواه با شکل امروز ی جریان عدالتخواه تفاوت دارد.
اصولی که جریان عدالتخواهان رعایت نمیکنند
هر جریان مدعی عدالتخواهی باید ملزم به اصولی باشد در غیر این صورت، کارکرد آن جریان بیمسما خواهد شد. برای مثال، نکته مهم در عدالتخواهی، تناسب میان جرم و مجازات است. اگـر این تناسـب رعایت نشود، در نوع خود، بیعدالتی بهوجود میآید. اگر جریان عدالتخواه، در پی امر به معروف و نهی از منکر، این فریضه دینی، مراتـــبی دارد. در مواجهـــه با منکر، اگر فرد یا جریان مدعی عدالتخواهی، ابتدا ســـراغ مرحلـــه آخر یا مرحله دوم برود، بیعدالتی رخ خواهد داد و خود آن فرد یا جریان، مستحق تذکر و توبیخی است. از سوی دیگر، تحقق تعریف عدالت از سوی هر بنیان فکری، با حرفزدن از تمناها و آرزوها ممکن نخواهد بود و حتماً کار و زحمت میخواهد.
به نظر میرسد جریانی که امروز خود را عدالتخواه میشمارد، وقتی با چالشها و لـــوازم تحقق عدالتخواهی مواجه میشود، بهدلیل عدم حوصله انقلابی برای اسـتقامت در مسیر، بعضاً با برخی چهرهها و ارکان اصیل و حیاتی انقلابی نیز زاویه پیدا میکند. از سوی دیگر، عدالتخواهی فردمحورانه و ژورنالیستی این گروه باعث شده تا آبروی افراد مورد هدف، در نظر مردم به طرفهالعینی مخدوش شود. نگاه صفر و صدی و دفعی این گروه به امر عدالت، باعث شده تا حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب بارها و در موقعیتهای مختلف، تذکرات لازم را در این مورد مبذول بدارند. ایشان بارها تاکید کردهاند که تحولخواهی و عدالتخواهی، اولاً با «کارهای سطحی» میسر نیست و دیگر اینکه «تدریجی» و نیازمند «صبوری» است.
نکته قابل اشاره این است که رهبرانقلاب سالها پیش در پیامی کوتاه به جنبش عدالتخواهی، آنها را به دو شاخص مهم توجه داده بودند: «اول بصیرت و دوم صبر.» با کنار هم قرار دادن گزارههایی نظیر دوری از سطحیگرایی ، تدریجیگرایی و صبوری و مقایسه آنها با رفتار و کردار گروه موسوم به عدالتخواهان، متوجه خلأ این ویژگیهای اخلاقی و معرفتی مثبت در عمل آنها (خاصه آنهایی که دنبالکنندههای بالایی در فضای مجازی دارند) میشویم.
خلایی که باعث میشود تا در عوض رشد و نهادینهشدن مطالبه عدالتخواهی در جامعه، شأن و منزلت برخی نهادهای ارزشی کاهش یابد و اعتماد عمومی در رسانههای ضدانقلاب و مغرض سرریز شود. شاید بشود، عدالتخواهی نوع توییتری و اینستاگرامی برخی مدعیان را در اصل عدالتخواهی دچار کمبودها و نقصان بدانیم. در این میان هرگونه افراط و تفریط شامل نگاه سیاسی به عدالت و بی تفاوتی نسبت به عدالت آفتهای عدالت خواهی اصیل هستند. سوال اصلی این است که عدالت خواهی افشاگران توییتری ، عدالت خواهی واقعی است؟
منبع: روزنامه صبح نو
انتهای پیام/
منبع: آنا
کلیدواژه: فضای مجازی علیرضا پناهیان عدالت خواهی جنبش عدالت خواه عدالت خواهی حلقه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۶۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سرگیجه بزرگ!
«مقامهای اسرائیلی و رسانههای متحدشان، بر این باورند که آنچه در قالب اعتراض علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه در آمریکا و دیگر کشورهای جهان روی میدهد، اعتراضی علیه ایدئولوژی غیرانسانی صهیونیسم نیست بلکه باید آن را اعتراضی علیه آیین یهودیت دانست!»
به گزارش ایسنا، به نقل از الف، اعتراضات گسترده ضدصهیونیستی دانشجویی در آمریکا، دانشگاه های مختلف این کشور را در نوردیده و به یک سرگیجه بزرگ هم برای صهیونیست ها و هم دولتمردان آمریکایی تبدیل شده است. اعتراضاتی که در قالب آن ها جامعه دانشگاهی آمریکا علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه خروش کرده و در عین حال خواستار پایان یافتن همکاری های نهادهای دانشگاهی و شرکت های تسلیحاتی آمریکایی با رژیم اشغالگر قدس نیز است.
این اعتراضات به قدری عمیق و تاثیرگذار بوده که شاهدیم در فرانسه، ایتالیا و استرالیا نیز اعتراضاتی مشابه رخ داده و انتظار می رود که دامنه این اعتراضات گسترده تر هم شود. بیراه نیست اگر بگوییم که این اعتراضات تا حد زیادی هم رژیم صهیونیستی و هم دولت آمریکا را به اصطلاح آچمز کرده است. شاید دستپاچگی قابل توجه نظام حکمرانی در آمریکا در برخورد قهری و امنیتی با اعتراضات دانشگاهیان آمریکایی، عینی ترین جلوه از بن بست راهبردی حکمرانی آمریکایی را در قالب تحولات اخیر و جاری به نمایش بگذارد.
با این همه، رژیم صهیونیستی نیز در مواجهه با آنچه در دانشگاه های آمریکا می گذرد و به یک جریان فراگیر بین المللی تبدیل شده، صورت هایی از دستپاچگی و البته پاسخ های کلیشه ای را به نمایش گذاشته است. در این رابطه، مقام های ارشد صهیونیست و جریان های رسانه ای متحد آن ها، دو اتهام عمده را علیه اعتراضات دانشجویی در آمریکا مطرح می کنند.
اولا، آن ها همچون همیشه این اعتراضات را به تقویت جریان یهودی ستیزی در آمریکا و جهان نسبت می دهند. در حقیقت، مقام های اسرائیلی و رسانه های متحدشان، بر این باورند که آنچه در قالب اعتراض علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه، در آمریکا و دیگر کشورهای جهان روی می دهد، اعتراضاتی علیه ایدئولوژی غیرانسانی صهیونیسم نیست بلکه باید آن را اعتراضی علیه آیین یهودیت دانست! روایتی که به هیچ عنوان درست نیست و سال هاست که صهیونیست ها از طریق همسان سازی خود با آیین یهودیت، به دنبال فرار از اعتراضات و انتقاداتی که علیه آن مطرح می شود، بوده اند و از این حربه برای مجازات و برخورد با منتقدان خود نیز استفاده های گسترده ای را انجام داده اند. جالب اینکه گروه های یهودی نیز در جریان اعتراضات دانشجویی در آمریکا حضور دارند و به صراحت تاکید می کنند، ماجرای آیین یهودیت با ایدئولوژی صهیونیستی کاملا متفاوت است و نباید این دو را یکی پنداشت.
دوم اینکه رژیم اشغالگر قدس و جریان های رسانه ای متحد آن سعی داشته و دارند تا به هر طریق ممکن اعتراضات جاری در آمریکا را به اقدامات پشت پرده بازیگرانی نظیر ایران نسبت دهند. پیشتر نیز همین جریانها، اعتراضات گسترده در پایتخت های مهم اروپایی در حمایت از ملت فلسطین را به اقدامات پشت پرده ایران نسبت می دادند. موضوعی که با واکنش قابل تامل مقام معظم رهبری همراه شد و ایشان به کنایه فرمودند که لابد بسیج لندن یا پاریس راهپیمایی ها در انگلیس و فرانسه در حمایت از ملت فلسطین را سازماندهی کرده اند.
به طور کلی، آنچه واضح است، جریان های سیاسی و رسانه ای صهیونیست ها، به هر نحو ممکن سعی دارند از آنچه در قالب اعتراضات دانشجویان و اساتید در دانشگاه های مختلف آمریکا می گذرد، مشروعیت زدایی کنند و با روایت سازی و تحریف واقعیت ها، اصلِ ماجرا را به سمتی هدایت کنند که مطلوب خودشان است. این در حالی است که آگاهی نسل های جوان و تحصیلکرده و متنوع شدن منابع دریافت اخبار و روایت ها توسط افراد، تا حد زیادی سُست بودن بنیان های این دستورکارِ آن ها را به وضوح به نمایش گذاشته است.
انتهای پیام